Pompka do Roweru to cichy bohater wielu nie opowiedzianych historii. Ci którzy zabierają je ze sobą w każdą podróż wiedzą ile razy pompka rowerowa uratowała ich przed kilometrami marszu zaś ci który nie mają tego nawyku przeklinają dzień w którym była im potrzebna.

Bez wątpienia póki w dętkach będziemy wozić powietrze pompka będzie jednym z najważniejszych narzędzi w wyposażeniu każdego rowerzysty.

Jednak pompki dzielą się ze względu na konstrukcję i przeznaczenie. To co może sprawdzać się na trasie nie koniecznie odnajdzie się w zaciszu naszego przy domowego warsztatu.

Dlatego postanowiliśmy stworzyć ostateczne kompendium wiedzy na temat pompek aby pomóc rowerzystom dokonać świadomego wyboru.

Podział ze względu na Budowę

Jak wszystko w świecie rowerów tak i pompki nie stoją w miejscu, ciągły rozwój oraz większa świadomość rowerzystów doprowadziła do podziału pompek na 4 kategorie ze względu na ich budowę.

Pompka Podłogowa

1. Pompka Podłogowa

Jest to najpopularniejszy oraz największy rodzaj pompki. Przez większy rozmiar komory powietrznej zaskoczeniem nie jest, że ten rodzaj pompki napompuje koła dużo szybciej niż pozostałe odmiany.

Dodatkowo praktycznie każda pompka podłogowa wyposażona jest w precyzyjny miernik ciśnienia który pozwala napompować koła do dokładnego poziomu.

Pompki tego typu z reguły zbudowane są z aluminium, stali oraz plastyku. Większość pompek tego rodzaju spokojnie jest w stanie napompować koło nawet do 16 barów.

Zalety

  • Szybkie pompowanie
  • Dokładny wybór ciśnienia dzięki manometrowi
  • Duża trwałość
  • Duży zakres dostępnego ćiśnienia

Wady

  • Spory rozmiar
  • Wyższa cena w porównaniu do reszty

Podsumowanie:

Jest to świetny wybór na pompkę warsztatową, przyda się dosłownie każdemu rowerzyście, czy do szybkiego pod pompowania kół przed jazdą czy też do napompowania ich po wymianie dętki.


Mimo, że często nazywane pompką warsztatową to nie jest to tylko i wyłącznie pompka do zastosowania w warsztacie, nawet gdy ktoś samodzielnie nie pracuj przy swoim rowerze będzie często korzystał z tego zakupu.

Pompka Ręczna

2. Pompka Ręczna

Jest to najpopularniejszy oraz największy rodzaj pompki. Przez większy rozmiar komory powietrznej zaskoczeniem nie jest, że ten rodzaj pompki napompuje koła dużo szybciej niż pozostałe odmiany.

Dodatkowo praktycznie każda pompka podłogowa wyposażona jest w precyzyjny miernik ciśnienia który pozwala napompować koła do dokładnego poziomu.

Pompki tego typu z reguły zbudowane są z aluminium, stali oraz plastyku. Większość pompek tego rodzaju spokojnie jest w stanie napompować koło nawet do 16 barów.

Zalety

  • Kompaktowy rozmiar
  • Zasilana siła mięśni

Wady

  • Ze wzrostem ciśnienia coraz trudniej pompować
  • Brak miernika ciśnienia
  • Aby napompować koło trzeba się naprawdę sporo namachać

Podsumowanie:

Pompka ręczna powinna być obowiązkowym wyposażeniem każdego wypadu rowerowego. Ponieważ potrafi przydać się w najmniej oczekiwanym momencie w najdalszej odległości od domu.


Będzie to świetny wybór dla wszystkich którzy na pierwszym miejscu stawiają niezależność i prostotę, dużo lepiej sprawdzi się podczas zwyczajnych dni na rowerze bez zawodów ani spiny na czas. Jesteśmy tylko my i przyroda.


Bo nie ma nic gorszego od przebicia dętki z dala od domu i uświadomienie sobie, że nie zabrało się nabitych naboi CO2. 

Pompka Nożna

3. Pompka Nożna

Jest to nie duża pompka który raczej wszyscy znamy ze świata samochodowego. Są to z reguły pompki które zabieramy ze sobą do samochodu, gdzie jako tako musimy się liczyć z rozmiarami jednak nie jest to rzecz priorytetowa.

 Jest to jedna z wygodniejszych form pompowania kół ze względu na duży rozmiar komory powietrznej oraz duża dźwignie łatwą do wciśnięcia nogą.

Zalety

  • Szybkie pompowanie
  • Nie wymaga dużej siły
  • Możliwość precyzyjnego pompowania
  • Dostępny szeroki zakres ciśnienia

Wady

  • Duży rozmiar
  • Ciężka w użytkowaniu w nierównym terenie
  • Podatna na zabrudzenia

Podsumowanie:

Dość specyficzny produkt, raczej znajdzie niewielu zwolenników ze względu przewagę tylko w szczególnych przypadkach. Jest to idealna pompka dla kogoś kto na trasę rowerową dojeżdża samochodem ale jednocześnie ma zbyt mały samochód aby przewozić nim pompkę podłogową

Pompka CO2

4. Pompka CO2

Jest to stosunkowo świeży pomysł który dość szybo zyskuje na popularności, świetnie nadaje się na pompkę gdy przy naszym rowerze walczymy o każdy gram a nie posiadamy innego miejsca gdzie moglibyśmy przechowywać pompkę ręczną podczas jazdy.

Dodatkowo naboje CO2 posiadają ograniczoną liczbę powietrza a ich użycie z reguły jest jednorazowe.

Sprawia to, że pompka CO2 jest idealnym rozwiązaniem dla np. zawodników którzy decydują się zabrać ze sobą zestaw naprawczy na trasę. Ta forma pozwoli na szybkie napompowanie wymienionej dętki przy minimum wysiłku i czasu.

 Jeden nabój 16 gramowy jest w stanie napompować koło 29 x 2.1 do około 2.1 Bara zaś 26 x 2.4 do około 1.8 Bara.

Zalety

  • Szybkie bez wysiłkowe pompowanie
  • Zajmuje bardzo mało miejsca
  • Szpan na szlaku

Wady

  • Drogie naboje
  • Niska skuteczność naboi (jeden nabój = jedno koło)

Podsumowanie:

Doskonałe rozwiązanie dla zawodników potrzebujących zestawu do łatania na trasie. Jednak przy codziennym użytkowaniu koszt naboi CO2 potrafi porządnie uderzyć w budżet.


Naboje CO2 można dostać w rozmiarach 12, 16, 20 oraz 25 gram z czego naboje 25 gramowe znajdą zastosowania tylko przy naprawdę dużych oponach chyba, że rowerzysta posiada 6 zmysł i idealnie wyczuje moment optymalnego napompowania, wtedy taki nabój powinien spokojnie wystarczyć na napompować 2 kół.

O czym powinieneś wiedzieć zanim zaczniesz pompować?

Mimo tego, że pompowanie kół wydaje się prostym procesem to uważamy, że warto wspomnieć o kilku rzeczach które pozwolą ci lepiej zrozumieć cały proces oraz uchronią Cie od kosztownych błędów.

Dość istotną rzeczą o której należałoby wspomnieć na wstępie jest to, że istnieje kilka standardów zaworów rowerowych. Jednak współcześnie korzysta się tylko z dwóch.

Pierwszym standardem jest Schrader valve w Polsce nazywany zaworem samochodowym. Wewnątrz wentyla znajduje się wkręcany zawór który otwiera się przy naciśnięciu wystającego pręta po środku pompki przystosowane do tego standardu skonstruowane są tak aby podczas założenia zaworu na wentyl wewnętrzna część pompki naciskała na pręt zaworu otwierając go.

Zawór Schradera uszczelniany jest za pomocą wewnętrznego ciśnienia napierającego na zawór od środka.

Drugim standardem jest tzw. zawór Presta. Jest to młodsze rozwiązanie od rozwiązania Schradera.

Główną cechą która odróżnia Prestę od Schradera jest średnica wentyla oraz co najważniejsze, w zaworze Presta pręt regulujący otwarcie zaworu jest dodatkowo gwintowany przez co za pomocą nakrętki możemy regulować poziom zamknięcia go.

 Ta jedna różnica sprawia, że koła z zaworem Presta trzymają dużo dłużej powietrze .

Kolejnym rzeczą na którą należy zwrócić uwagę podczas pompowania kół jest ciśnienie jakie chcemy uzyskać. Każdy styl jazdy oraz opona potrzebują innego ciśnienia do optymalnej pracy.

Dodatkowo przy tej samej konfiguracji rowerów rowerzyści o różnej wadze dobiorą inne ciśnienie w kołach.

Ciśnienie powinno się dobierać zależnie od potrzeb oraz terenu w którym jeździmy. Podczas szybkiej jazdy w terenie będzie nam zależało na niskim ciśnieniu aby zwiększyć przyczepność zaś podczas jazdy po płaskich kilometrach asfaltu będziemy woleli duże ciśnienie które zmniejszy opory toczenia. 

Jest to dość indywidualny parametr przy którym zwyczajnie należy poeksperymentować. Jednak nie powinniśmy wychodzić poza zakresy określone przez producenta.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru Pompki?

Gdy już wiemy co nieco o pompkach nadszedł czas na wybór pompki pod nas. Dlatego opisaliśmy 3 podstawowe elementy na które musimy zwrócić przy zakupie pompki.

Zawór

Pierwszym oraz najważniejszym wyznacznikiem wyboru pompki jest to z jakiego zaworu korzystamy w naszym rowerze a następnie czy pompka która nas interesuje obsługuje go. 

Wiele pompek radzi sobie z różnymi zaworami posiadając dwa oddzielne zawory. Jest to niemalże standardem przy pompkach podłogowych oraz czasami zdarza się w pompkach ręcznych. 

Gdy pompka nie posiada dwóch końcówek wymagana będzie konwersja za pomocą dwóch elementów wewnątrz końca pompki, ich odwrócenie pozwala przejść na inny standard w kilkanaście sekund. Jednak gdy trzymamy się jednego rozmiaru to jest to jednorazowy zabieg.

Manometr

Przy wyborze pompki powinniśmy odpowiedzieć sobie w jaki sposób będzie ona wykorzystywana. Jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z rowerami (nie jesteśmy w stanie wyczuć wpływu ciśnienia w oponach na zachowanie roweru) to 

 

4.3/5 (3 Reviews)
Ten wpis został umieszczony w Sprzęt.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *