Jak Odkręcić Pedały w Rowerze

 

  1. Przygotuj porządny klucz 15mm lub imbusa 6mm albo 8mm(zależnie od modelu pedałów).
  2. Pedał od strony napędu odkręć w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
  3. Pedał od strony bez napędu odkręć w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
  4. A teraz wersja rozbudowana dla tych którzy mają czas lub napotkali problemy

 

  • Krok 1. Do odkręcenia pedałów w rowerze będziemy potrzebować płaskiego klucza 15 mm ewentualnie imbusa 6 mm lub 8 mm (niektóre pedały rowerowe posiadają gniazdo imbusowe od wewnętrznej strony korby).
  • Krok 2. Jeśli przed założeniem pedałów nie nasmarowałeś gwintu żadnym smarem to będziesz potrzebować jakiegoś penetratora typu WD-40. Zaaplikuj wd-40 od wewnętrznej strony korby i daj mu trochę czasu na to aby dał radę spenetrować tą rdzę między gwintem w korbie a osią pedała. Dodatkowo jeśli już uda ci się już ruszyć oś ale idzie to topornie nie przestawaj dozować wd-40 zmniejszy to ryzyko uszkodzenia gwintu w korbie.
  • Krok 3. Odkręcając pedały najlepiej jakby łańcuch cały czas znajdował się na zębatce, pozwoli ci to na uniknięcie nieprzyjemnych obrażeń podczas pracy. Pamiętaj, że pedały są zaprojektowane w taki sposób aby podczas jazdy samodzielnie się dokręcały, dlatego lewy pedał ma odwrotny gwint (lewy).Aby odkręcić lewy pedał należy odkręcać go według wskazówek zegara stojąc przodem do ramienia korby. Najlepszym sposobem na odkręcenie pedałów jest ustawienie korby tak aby napęd stawiał opór w sposób ułatwiający nam odkręcenie pedała (pedał z przodu nie zależnie od strony). Najbezpieczniejszą metodą odkręcenia pedałów jest ułożenie korby w odpowiedniej pozycji założenie klucza na oś pedała a następnie naciśnięcie na klucz nogą (ułatwi to cały proces oraz zapobiegnie ewentualnemu poranieniu rąk).
  • Krok 4. Następnie bierzemy się za pedał od strony napędu. Po tej stronie pedał ma normalny gwint i odkręcamy go w kierunku odwrotnym do kierunku obrotu wskazówek zegara stojąc przodem do ramienia korby. Pamiętaj, żeby dać trochę smaru na gwint podczas zakładania na nowo pedałów ułatwi to następnym razem ściąganie ich oraz uniemożliwi wodzie dostanie się pomiędzy zwoje gwintu.

Pedały do Rowery

Pedały z racji mnogości dyscyplin rowerowych potrafią się znacząco od siebie różnić. Na przykład do dyscyplin gdzie główną rolę odgrywa napędzanie roweru siłą nóg takich jak kolarstwo czy XC rowerzyści preferują pedały SPD czyli tzw. zatrzaskowe.

Dzieki systemowi łączenia buta na sztywno z pedałem rowerzysta jest w stanie wydłużyć moment przenoszenia momentu na korbę. Przy sportach gdzie rowerzysta będzie często ściągał nogę z pedałów preferuje się pedały platformowe.

Rodzaje pedałów ze względu na budowę:

  • SPD
  • Platformowe

Dodatkowo pedały mogą różnić się od siebie budową. Pedały do warunków gdzie potrzebna jest duża przyczepność oraz wytrzymałość wykonane będą ze stopów aluminium lub magnezu. Do zastosowań mniej ekstremalnych lub do warunków suchych popularne są pedały z materiałów sztucznych.

Materiały z jakich potrafią wykonane być pedały:

  • Aluminium
  • Magnez
  • Nylon​
  • Polykarbon

Poza korpusem pedała cała konstrukcja posiada jeszcze łożyska oraz oś. Jeśli chodzi o łożyska to najważniejszy podział dzieli je na “łożyska maszynowe” i łożyska kulkowe jednak nie oznacza to, że w pedale nie znajdziemy innych rodzajów łożysk.

W pedałach określanych jako pedały maszynowe znajdziemy głównie łożyska toczne kulkowe czyli popularne “łożysko maszynowe”, łożyska igiełkowe (przy wykorzystaniu grubej osi lub niskiego profilu korpusu) lub łożyska ślizgowe (najczęściej wkładka z plastyku od strony śruby kontrującej).

Główną zaletą pedałów z łożyskami maszynowymi jest ich bezobsługowość. Nie musimy ani regulować luzów ani przejmować się wodą i błotem. Łożyska kulkowe znajdziemy w tańszych pedałach do rowerów. Wymagać od nas bedą regularnego smarowania oraz regulacji luzów.

Ten rodzaj łożyskowania jest również mało doporny na niekorzystne warunki pogodowe.

Podział ze względu na łożyskowanie:

  • łożyska maszynowe
  • łożyska kulkowe

Jaki Klucz do Pedałów

W 99% kontaktów z pedałami płaski klucz 15mm bez problemu poradzi sobie z pedałami jednak czasami na rynku pojawiają się pedały o wyjątkowo niskim profilu które pozbawione są frezu pod ten klucz.

Wtedy należy szukać gniazda imbusowego na klucz 6 lub 8mm od strony wewnętrznej. Jednak tak jak już wspomniałem jest to rzadkie.

Osobiście polecam stosowanie kluczy specjalnie przeznaczonych do pedałów, ze względu na swoją długość, twardość użytego materiału oraz głębokość klucza idealnie pasują do frezu na pedale i uniemożliwiają przekręcenie się klucza na osi pedała.

Więc podsumowując każdy klucz 15mm da sobie radę z odkręceniem pedałów rowerowych ale specjalny poradzi sobie lepiej.

 

-4%

Główna

Park Tool PW-5

59,90  57,50 

Jak Odkręcić Zapieczony Gwint

Założenie jest proste ale pytań było wiele. Zacznijmy od początku a więc dlaczego mamy problem z odkręceniem pedałów. Najczęstszym problemem jest nie nasmarowanie gwintu smarem stałym przy montażu.

Gdy gwint jest odizolowany od wody i powietrza przez smar to gwarantuję, że odkręci się bez problemu, drugim częstym problemem jest przeciągnięty gwint. Jest to dość ciężkie do wykonania chyba, że jeden z gwintów jest aluminiowy(np. gwint w korbie bez inserta).

Dlatego w skrócie lepiej przeciwdziałać niż naprawiać oraz dokręcać z umiarem.