Po przeczytaniu tego poradnika będziesz wiedział jak skrócić łańcuch w rowerze oraz dowiesz się ile powinieneś go skrócić tak aby pracował idealnie do następnej wymiany. Jedynym a jednocześnie najważniejszym narzędziem jest skuwacz do łańcucha który jest swego rodzaju podręczną prasą:

 

1. Rozpięcie starego łańcucha Cały zabieg rozpoczynamy rozkuciem starego łańcucha. W pierwszej kolejności szukamy na całej długości łańcucha tzw. spinki pozwoli ona nam w sposób szybki i bezpieczny rozpiąć łańcuch. Spinki wyglądają mniej więcej tak:

Wiele ludzi powtarza bezmyślnie, że łańcuch zawsze pęka na spince i po części mają rację ale łańcuch na spinkach pęka wtedy gdy jest, źle poskładany albo gdy jest na chama rozpinany kilkadziesiąt razy. Jeśli ktoś rozgina go kombinerkami a następnie narzeka, że taki amerykański a pękł to powinien poważnie zastanowić się nad oddaniem swojego roweru do mechanika na przyszłość. Jeśli nie posiadamy spinki to szukamy ogniwa z długim trzpieniem (pinem) czasami producenci specjalnie wbijają w łańcuch jeden dłuższy pin po to aby ułatwić proces łączenia łańcucha. Jeśli takiego nie mamy to musimy sobie wybrać miejsce w którym rozepniemy łańcuch. Łańcuch wkładamy w imadełko i delikatnie wyciskamy pin z łańcucha.

 

Ważne!! Pamiętaj aby nie wycisnąć trzpienia całkowicie musi on zostać w płytce zewnętrznej abyś nie miał później problemów ze złączeniem ogniw.

 

2. Dobranie długości łańcucha Istnieje kilka metod doboru długości łańcucha jedną z najpopularniejszych i moich ulubionych jest wrzucenie przerzutek na największe tarcze założenie łańcucha na rower (nie zapomnij przewlec go przez przerzutki) a następnie połączenie końców za pomocą kawałka szprychy wygiętej w mniej więcej takim kształcie [_] pozwoli nam to na bierząco dopasowywać sobie łańcuch przekładając szprychę co ogniwo w celu dobrania odpowiedniej długości łańcucha. Łańcuch dopasowujemy do momentu kiedy przerzutka osiągnie mniej więcej taki poziom napięcia.

Jednak jeśli posiadasz zawieszoną ramę to musisz sprawdzić jak będzie wyglądać sprawa przy pełnym zamknięciu zawiasu. W tym celu należy wyjąć damper tak aby rama wyglądała jakby wykorzystała cały swój skok. Jeśli bez problemu wykorzystuje cały skok to znaczy, że długość łańcucha nie jest za krótka.

 

3. Skracanie Jeśli już poznaliśmy odpowiednią długość naszego łańcucha to musimy go teraz do takiej długości skrócić. Pamiętaj, że jeśli z jednej strony masz łańcuch zakończony zewnętrznymi płytkami z trzpieniem to z drugiej strony musi się kończyć wewnętrznymi płytkami. Po odpięciu niepotrzebnego nadmiaru czas zabrać się za połączenie łańcucha w całość.

 

4. Łączenie ogniw Jeśli trzpień delikatnie wystaje od wewnętrznej strony łańcucha to będziemy mieli prostsze zadanie jeśli nie to będzie trzeba troszkę pokombinować. Zaczynamy od zrzucenia wszystkich przerzutek na najmniejsze zębatki. następnie złączamy dwa końce łańcucha. Jeśli mamy problem z utrzymaniem ich w miejscu to dobrym pomysłem będzie skorzystanie z naszego drucika :D. Następnie wkładamy miejsce przyszłego łączenia do imadełka wystającym trzpieniem do tego obracającego się motylka. Podczas skuwania łańcucha należy cały czas kontrolować czy trzpień płynnie przechodzi przez wszystkie otwory i czy przypadkiem nie zaczął nam wyginać lub rozrywać otworu. Po włożeniu łańcucha dociskamy go dolną śrubą w imadełku tak aby nam się nic nie przemieszczało i powoli zaczynamy wciskać trzpień. Po wciśnięciu go na jego miejsce pilnujemy aby pin wystawał po równo z każdej ze stron. Na koniec należy złapać łańcuch po obu stronach łączenia i przykładając trochę siły wygiąć go w jedną i drugą stronę roweru (stojąc z boku do siebie i od siebie). Spowoduje to delikatne rozluźnienie łączenia dzięki czemu łańcuch w tym miejscu nie będzie się zacinać. To wszystko jeśli chodzi o skracanie łańcucha. Mam nadzieję, że ten kurs ci się podobał i docenisz to klikając lubie to lub pozostawiając komentarz.