Coraz częściej na polskich ulicach można zobaczyć rowerzystów, którzy nie tylko wybierają się na wieczorne, rekreacyjne przejażdżki, ale rower traktują jako codzienny środek transportu – do pracy, do szkoły, na zakupy. Infrastruktura miast jest z każdym miesiącem rozbudowywana i poprawiana właśnie pod kątem użytkowników jednośladów, a w większych miastach rozkwitają jak grzyby po deszczu rowery miejskie.

Czym jednak jest rower miejski i czym charakteryzuje się tego typu jednoślad? Idea roweru miejskiego nie jest niczym nowym, wcześniej te rowery nazywano „holendrami” lub po prostu rower holenderski a jak po nazwie można się domyśleć owe rowery przyszły do nas z zachodniej Europy.

Mieszkańcy takich miast jak Paryż, Amsterdam, czy nawet znacznie mniejszych miejscowości w Niemczech, cieszą się tego typu rowerami już długie lata. W Polsce rowery miejskie dopiero raczkują i widoczne są problemy z ich walką z „wypasionymi rowerami górskimi wyposażonymi w milion przerzutek”.

Główna idea roweru miejskiego to możliwość podróżowania rowerem nie brudzącym naszych ubrań, łatwym w przemieszczaniu, prostym w budowie i obsłudze oraz o nie banalnym wyglądzie. Jak na każdym rynku tak i rower miejski może być budżetowy jak i wysokiej jakości wykończony high end-owymi produktami. Najwyższą półką na polskim rynku bez wątpienia jest marka Creme Cycles wykańczająca swoje rowery ręcznie składanymi skórzanymi siodełkami i najwyższej jakości sprzętem ukrytym w staro wyglądających częściach rowerowych.

 

 CZYM JEDNAK POWINIEN CHARAKTERYZOWAĆ SIĘ DOBRY ROWER MIEJSKI?

Przede wszystkim powinien być rowerem niezniszczalnym. Rower miejski będzie miał przeważnie duże koła, które pozwalają podróżować z przyzwoitymi prędkościami przy małym obciążeniu przy tym stanowią kompromis pomiędzy komfortem jazdy, a odpornością na warunki miejskie – krawężniki, czy kostkę brukową. Nie znajdziemy w nim żadnych amortyzatorów, ponieważ rowery miejskie mają być z założenia prostę w budowie a wręcz idioto odporne . Są to rowery na sztywnych ramach, o często giętych kierownicach pozwalających na wyprostowaną wygodną pozycję, wyposażone tylko w to, co niezbędne – dzwonek, światła z przodu i z tyłu jednak wielu producentów buduje hybrydy które mają ukryte np. w piasta 7 biegowe przerzutki albo hamulce bębnowe w przednich kołach. Całości dopełnia koszyk na kierownicy, bądź bagażniku, do którego można włożyć zakupy, czy torebkę. Pozostaje mieć nadzieję, że rowery miejskie przyjmą się w Polsce i podbiją serca Polaków.

 

0/5 (0 Reviews)
Ten wpis został umieszczony w Wpisy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *