ROWERY WYCZYNOWE – CZYLI ZROZUM RÓŻNICĘ

WSTĘP

Większość ludzi mówiąc lub myśląc o rowerach wyczynowych ma na myśli rowery z grupy typowo grawitacyjnej. I po części ma racje, ponieważ każdy z tych rowerów jest rowerem wyczynowym. Jednak popularna „szosówka” czy rower górski również może być rowerem wyczynowym. Czym się różni rower normalny od roweru wyczynowego ? Aby wytłumaczyć różnicę między jednym a drugim za pomocą dwóch słów trzeba by było użyć takich słów jak „prostota i funkcja”.

ROWERY WYCZYNOWE


Wiele osób mówiąc o rowerze wyczynowym lub popularnej „wyczynówce” ma na myśli rowery z grupy rowerów typowo grawitacyjnych czyli m.in.:

  • bmx
  • mtb dirt/street
  • freeride
  • enduro
  • dh

Jednak rowerami wyczynowymi również są takie rowery (nie wszystkie) jak rowery szosowe czy mtb. Rowerem szosowym nazywa się rower w którym każda jego część musi spełniać swoją funkcję i na tym koniec. Siodełko ma być miekkie na tyle ile potrzeba, możliwie wąskie aby ułatwiać przepływ krwi w pachwinach oraz jak najlżejsze aby nie być kotwicą w rowerze. Rowery wyczynowe są rowerami zbudowanymi w 100% do sportu i służą do wyczynowego uprawiania ich. Siodełko nie ma służyć do godzinnego przesiadywania na nim pod sklepem z lodami, pozycja za kierownicą nie pozwoli ci na łatwe i bezproblemowe pisanie sms-ów jadąc na rowerze. Rowery wyczynowe zbudowane do uprawiania kolarstwa grawitacyjnego będą posiadały cechy takie jak:

  • wytrzymałe części wyprodukowane z wytrzymałych stopów aluminium (np.7005) lub stali cr-mo
  • brak hamulców
  • duży skok zawieszenia
  • rotor (system pozwalający nieograniczone obracanie kierownicą nie skręcając przy tym linek)

Są to najbardziej podstawowe cechy charakteryzujące rowery wyczynowe z grupy grawitacyjnej. Jednak prawda jest taka, że  ludzie budując swoje rowery bierze pod uwagę swoje preferencje, umiejętności i wyobrażenia własnej jazdy co prowadzi do tworzenia rowerów do dh zbudowanych na sztywnej ramie (hardtail) oraz amortyzatorze o skoku w okolicy 140mm. W rowerach z poza grupy rowerów grawitacyjnych należy szukać pozycji mocno pochylonej i aerodynamicznej, wysoko podniesionego siodełka, części wykonanych z aluminium lub carbonu.

ROWERY NORMALNE


Rowery normalne budowane są z myślą o ludziach lubiących raz na tydzień zrobić sobie wycieczkę do lasu lub po okolicznych polach. Przy nie dużych prędkościach w wygodnej pozycji podziwiając widoki i piękno okolicy. Są to rowery które świetnie sprawdzą się do codziennego dojeżdżania do pracy czy sobotniego wypadu na lody i molo. Siodełka z reguły są szerokie i mocno nabite materiałem który izoluje nasze cztery litery od powierzchni zapewniając wygodną i przyjemną podróż. Kierownica jest wysoko dzięki czemu mamy wysoką pozycję.